Everipedia Logo
Everipedia is now IQ.wiki - Join the IQ Brainlist and our Discord for early access to editing on the new platform and to participate in the beta testing.
Bloomberg News

Bloomberg News

Bloomberg News (originally Bloomberg Business News), is an international news agency headquartered in New York and a division of Bloomberg L.P. Content produced by Bloomberg News is disseminated through Bloomberg Terminals, Bloomberg Television, Bloomberg Radio, Bloomberg Businessweek, Bloomberg Markets, Bloomberg.com and Bloomberg's mobile platforms. Since 2015, John Micklethwait has served as editor-in-chief.[2]

Bloomberg News
Bloomberg Business News (1990–1997)
IndustryNews agency
Founded1990 (1990)
FoundersMichael Bloomberg
Matthew Winkler
Headquarters731 Lexington Avenue, New York City, New York, United States
London, United Kingdom
Hong Kong, China
Key people
John Micklethwait
Number of employees
ParentBloomberg L.P.
Websitewww.bloomberg.com [47]
Footnotes / references


Bloomberg News was founded by Michael Bloomberg and Matthew Winkler in 1990 to deliver financial news reporting to Bloomberg Terminal subscribers.[3]

The agency was established in 1990 with a team of six people.[4] Winkler was first editor-in-chief.[5] In 2010, Bloomberg News included more than 2,300 editors and reporters in 72 countries and 146 news bureaus worldwide.[6][7]

Beginnings (1990–1995)

Bloomberg Business News was conceived as a way of expanding the services offered through the terminals. According to Matthew Winkler, then a writer for The Wall Street Journal, Michael Bloomberg telephoned him in November 1989 and asked, "What would it take to get into the news business?"

Knowing that Bloomberg had no experience in journalism, Winkler presented him with a hypothetical ethical dilemma:

"You have just published a story that says the chairman—and I mean chairman—of your biggest customer has taken $5 million from the corporate till. He is with his secretary at a Rio de Janeiro resort, and the secretary's spurned boyfriend calls to tip you off. You get an independent verification that the story is true. Then the phone rings. The customer's public-relations person says, 'Kill the story or we will return all the terminals we currently rent from you.'" "What would you do?" Winkler asked.

"Go with the story," Bloomberg replied. "Our lawyers will love the fees you generate."[8]

Winkler recalls this as his "deciding moment", the time at which he became willing to help Bloomberg build his news organization.[8]

The purpose of the service was to provide up-to-the-minute financial news communicated in a concise and intelligent way.[9] As a fledgeling company in 1990, Bloomberg hoped that the news service would spread the company name, sell more Bloomberg Terminals and end Bloomberg's reliance on the Dow Jones News Services, a valuable subscriber service for the Terminal.[3]

The creation of Bloomberg Business News required Winkler to open a Bloomberg office in Washington, D.C. in order to report about political effects on the business world. However, the Standing Committee of Correspondents (SCC) in Washington required Bloomberg News be formally accredited to act as a legitimate news source, a title that Bloomberg Business News only accomplished after agreeing to provide free terminals to major newspapers in exchange for news space in the publications.[3] This accreditation led to an annual growth over 35% until 1995.[3] During this growth period Bloomberg News opened a small television station in New York, purchased New York Radio Station WNEW, launched fifteen-minute weekday business news programs for broadcast on PBS and opened offices in Hong Kong and Frankfurt, Germany.[3] By 1995, Bloomberg News had 335 reporters in 56 locations.[10]


The initial goal of Bloomberg Business News to increase terminal sales was adequately met by the mid-nineties and refocused the scope to their news service in order to rival the profitability of other media groups such as Reuters and Dow Jones. This led to the creation of Bloomberg's magazine, Bloomberg Personal in 1995, which would be carried in the Sunday edition of 18 U.S. papers.[10] Also in 1995, Bloomberg launched a 24-hour financial news service through Bloomberg Information Television and began wiring its terminals through DirecTV. This simultaneously occurred with the launch of a web site to provide the audio feed of radio broadcasts.[3]

Bloomberg Business News was renamed Bloomberg News in 1997. By this time Bloomberg News content was carried in over 800 newspapers worldwide and was syndicated through Bloomberg Television and 40 international affiliates.[10]


In 2009 Bloomberg News partnered with The Washington Post to launch a global news service known as The Washington Post News Service with Bloomberg News. Hosting content from both news sources, the service hopes to pair the political experience of The Washington Post with the global financial economic news of Bloomberg News.[11]

In April 2014, Bloomberg News launched a new section, Bloomberg Luxury, which focuses on luxury living. According to an internal memo obtained by WWD, Chris Rovzar, the former digital editor of Vanity Fair, will help Bloomberg build its editorial vision for luxury.[12] The section's content provides information on topics including travel, wine news, dining, auto news, gadgets, and more. Review of technology and high-end autos are published weekly. It also highlights content from Bloomberg's quarterly lifestyle and luxury magazine Pursuits. Bloomberg television has been criticized from overseas media claiming that Bloomberg attempts to hire 'young and pretty people especially women showing their bodies in a grotesque manner to increase ratings'.

2015 refocus

A 2015 "leaked internal memo" by editor-in-chief John Micklethwait indicated an intent to refocus the agency to better target their core audience, "the clever customer who is short of time", and better achieve the goal of being "the definitive 'chronicle of capitalism'". This change would lead to a reduction in reporting on "general interest" topics (e.g. sports) in favor of business and economics topics.[2]

2018 redesign and paywall

In 2018, John Micklethwait, editor-in-chief of Bloomberg News, announced a new design for the digital offerings of Bloomberg News. Bloomberg started to charge visitors for its content with a metered paywall, limiting users to view 10 articles per month, and 30 minutes of Bloomberg Television. Users who subscribe to Bloomberg.com can access the whole site and receive subscriber-only digital content.[13][14]

China coverage

Bloomberg News received a 2012 George Polk Award for its series of stories about China's political elite, "Revolution to Riches."[15][16]

One story in the series focused on the family wealth of Chinese leader Xi Jinping.[17] Journalist and author Howard W. French reported in the May/June 2014 issue of the Columbia Journalism Review that prior to publication of the Xi story, high-level Bloomberg officials met with Chinese diplomats twice without informing the journalists who were working on the story.[18]

The first meeting was between Winkler and Zhang Yesui, the Chinese ambassador to the United States. Zhang is said to have told Winkler, "If Bloomberg publishes this story, bad things will happen for Bloomberg in China. If Bloomberg does not publish the story, good things will happen for Bloomberg." The second meeting occurred shortly after in New York and included Bloomberg Chairman Peter Grauer, the company's then Chief Executive Daniel Doctoroff, and an unnamed Chinese diplomat.

Around the time of the second meeting, during a lengthy conference call with Bloomberg reporters and editors, Doctoroff insisted on changes in the story that softened its impact by revising the language used to describe the Xi family's assets.[18]

After the Xi story appeared, terminal sales in China slowed because government officials ordered state enterprises not to subscribe. The Bloomberg News website was also blocked on Chinese servers, and the company was unable to get visas for journalists it wanted to send to China.[19]

In 2014, Grauer told the staff at the Bloomberg Hong Kong bureau that the company's sales team had done a "heroic job" of mending relations with Chinese officials who had indicated their displeasure about the publication of the Xi revelations. He also warned that if Bloomberg "were to do anything like" the Xi story again, the company would "be straight back in the shit-box."[18]

On October 29, 2013, during a conference call, Winkler told four Bloomberg journalists in Hong Kong that the findings of their major investigation into "the hidden financial ties between one of the wealthiest men in China and the families of top Chinese leaders" would not be published. Less than a week later, a second planned article "about the children of senior Chinese officials employed by foreign banks," was also killed, according to Bloomberg employees.[20]

Unnamed Bloomberg employees quoted by The New York Times said the decision not to publish was made by the company's top editors, led by Winkler. According to one employee, Winkler said, "If we run the story, we'll be kicked out of China."[20]

When contacted by the Times, Winkler said in an email that neither story had been killed. "'What you have is untrue,'" he wrote. "'The stories are active and not spiked.'" Laurie Hays, the senior editor on the articles, "echoed" his statement. Winkler declined to discuss the conference call.[20]

The Winkler and Hays denials appeared in a story published by the Times on November 8, 2013. At a mayoral news conference four days later, Michael Bloomberg also denied the accusation. He "insisted" that Bloomberg News "did not do that; the editors said that was just not the case." Noting Winkler's response to the Times, he added, "No one thinks that we are wusses and not willing to stand up and write stories that are of interest to the public and that are factually correct." He also said that because he was mayor of New York, he was not involved in the operations of the news agency. "I've recused myself from anything to do with the company," he said.[21]

Three journalists left the company after news reports about the decision appeared --- reporter Michael Forsythe, editor and reporter Amanda Bennett, and Ben Richardson, an editor at large for Asia news.[22][23] Forsythe was the lead writer on the Xi Jinping story.[18] Richardson said, "I left Bloomberg because of the way the story was mishandled, and because of how the company made misleading statements in the global press and senior executives disparaged the team that worked so hard to execute an incredibly demanding story." He also said that the company has threatened the journalists who worked on the story with legal action if they discuss the incident publicly.[24]

Taiwan-based Next Media Animation produced an animated cartoon ridiculing Winkler and Michael Bloomberg.[25]

According to French, Bloomberg's handling of the episode "has tainted its corporate identity and journalism brand to a degree that could last for years."[18]

Bloomberg Businessweek

Bloomberg L.P. bought weekly business magazine Businessweek from McGraw-Hill in 2009.[26] The company acquired the magazine to attract general business to its media audience composed primarily of terminal subscribers. Following the acquisition, Businessweek was renamed Bloomberg Businessweek.[27]

Bloomberg Television

Bloomberg Television is a 24-hour financial news television network. It was introduced in 1994 as a subscription service transmitted on satellite television provider DirecTV, 13 hours a day, 7 days a week.[28] In 1995, the network entered the cable television market and by 2000, Bloomberg's 24-hour news programming was being aired to 200 million households.[29] Justin Smith serves as CEO of the Bloomberg Media Group which includes Bloomberg Radio, Bloomberg Television and mobile, online and advertising-supported components of Bloomberg's media offerings.[30]

Bloomberg Markets

Originally launched in July 1992 under the title Bloomberg: A Magazine for Bloomberg Users, Bloomberg Markets was a monthly magazine given to all Bloomberg Professional Service subscribers.[31] In addition to providing international financial news to industry professionals, the magazine included points for navigating terminal functionality. In 2010, the magazine was redesigned in an effort to update its readership beyond terminal users.[32] Ron Henkoff has served as editor of Bloomberg Markets since 1999[33] and Michael Dukmejian has served as the magazine's publisher since 2009.[34]

Bloomberg Opinion

Bloomberg Opinion, formerly Bloomberg View, is an editorial division of Bloomberg News which launched in May 2011, and provides content from columnists, authors and editors about current news issues.[35] David Shipley, former op-ed page editor at The New York Times, is executive editor of the division.[36]

Bloomberg Politics

Bloomberg Politics provides political coverage via digital, print and broadcast media.[37][38] The multimedia venture, which debuted in October 2014, featured the daily television news program With All Due Respect, hosted by Bloomberg Politics Managing Editors Mark Halperin and John Heilemann.[39] The program came to an end on December 2, 2016.[40][41]

In 2016, Bloomberg Politics began producing a documentary on the 2016 US presidential election called The Circus: Inside the Greatest Political Show on Earth.[42]

See also

  • [[INLINE_IMAGE|//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0d/Newspaper_nicu_buculei_01.svg/28px-Newspaper_nicu_buculei_01.svg.png|//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0d/Newspaper_nicu_buculei_01.svg/42px-Newspaper_nicu_buculei_01.svg.png 1.5x, //upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0d/Newspaper_nicu_buculei_01.svg/56px-Newspaper_nicu_buculei_01.svg.png 2x|Newspaper nicu buculei 01.svg|h28|w28|noviewer]] Journalism portal

  • [[INLINE_IMAGE|//upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/a/a4/Flag_of_the_United_States.svg/32px-Flag_of_the_United_States.svg.png|//upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/a/a4/Flag_of_the_United_States.svg/48px-Flag_of_the_United_States.svg.png 1.5x, //upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/a/a4/Flag_of_the_United_States.svg/64px-Flag_of_the_United_States.svg.png 2x|Flag of the United States.svg|h17|w32|noviewer flagicon-img]] United States portal


Citation Linkbooks.google.co.ukJack W. Plunkett (2009). Plunkett's E-Commerce and Internet Business Almanac. Plunkett Research, Ltd. p. 209. ISBN 9781593921156.
Sep 22, 2019, 3:30 PM
Citation Linkportal.issn.orgJulia Greenberg (September 2, 2015). "Bloomberg's Future Is the Future of News for Everyone". Wired. ISSN 1059-1028. Retrieved February 16, 2019.
Sep 22, 2019, 3:30 PM
Citation Linkbooks.google.comPaul Bodine (2004). Make It New: Essays in the History of American Business. Lincoln, Nebraska: iUniverse. pp. 180–190. ISBN 9780595309214. Retrieved March 15, 2013.
Sep 22, 2019, 3:30 PM
Citation Linkwww.bloomberg.com"Bloomberg Solutions". Bloomberg News. Archived from the original on June 24, 2010. Retrieved May 14, 2013.
Sep 22, 2019, 3:30 PM
Citation Linkwww.theaustralian.com.au"Cult of Bloomberg way underpinned by accuracy". The Australian. Retrieved October 26, 2011.
Sep 22, 2019, 3:30 PM
Citation Linkwww.bloomberg.com"At A Glance". Bloomberg Press Room. Archived from the original on July 7, 2012. Retrieved March 18, 2013.
Sep 22, 2019, 3:30 PM
Citation Linkwww.jomc.unc.edu"Bloomberg News editor-in-chief speaks about the economy and the presidential election". UNC School of Journalism and Mass Communication. Archived from the original on February 24, 2013. Retrieved March 18, 2013.
Sep 22, 2019, 3:30 PM
Citation Linkopenlibrary.orgMatthew Winkler; Jennifer Sondag (2014). The Bloomberg Way. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc. pp. xi–xii. ISBN 978-1-118-84226-3.
Sep 22, 2019, 3:30 PM
Citation Linkarchive.orgMichael Bloomberg (1997). Bloomberg by Bloomberg. New York: John Wiley & Sons, Inc. pp. 79–100. ISBN 0-471-15545-4.
Sep 22, 2019, 3:30 PM
Citation Linkwww.cengage.comGroup, Gale (2011). International Directory of Company Histories Vol. 126 (Casebound ed.). Farmington Hills, Michigan: St. James Press. ISBN 9781558628083.
Sep 22, 2019, 3:30 PM
Citation Linkwww.businesswire.com"The Washington Post and Bloomberg to Launch Global News Service". Business Wire (Press release). Berkshire Hathaway. October 1, 2009. Retrieved June 23, 2019.
Sep 22, 2019, 3:30 PM
Citation Linkwwd.com"Bloomberg to Build Luxury Online". Women's Wear Daily. April 23, 2014.
Sep 22, 2019, 3:30 PM
Citation Linkwww.bloomberg.comJohn Micklethwait (May 2, 2018). "A Letter From Our Editor-in-Chief About the New Bloomberg Digital". Bloomberg News. Retrieved May 2, 2018.
Sep 22, 2019, 3:30 PM
Citation Linkportal.issn.orgBenjamin Mullin (May 2, 2018). "Bloomberg's New Paywall Will Charge Users $35 a Month". The Wall Street Journal. ISSN 0099-9660. Retrieved February 16, 2019.
Sep 22, 2019, 3:30 PM
Citation Linkwww.liu.edu"George Polk Awards". Long Island University. February 18, 2013. Retrieved January 26, 2018.
Sep 22, 2019, 3:30 PM
Citation Linktopics.bloomberg.com"Revolution to Riches". Bloomberg News. Archived from the original on December 31, 2012. Retrieved July 13, 2014.
Sep 22, 2019, 3:30 PM
Citation Linkwww.bloomberg.com"Xi Jinping Millionaire Relations Reveal Fortunes of Elite". Bloomberg News. June 29, 2012. Retrieved November 9, 2014.
Sep 22, 2019, 3:30 PM
Citation Linkwww.cjr.orgHoward W. French (May 1, 2014). "Bloomberg's Folly". Columbia Journalism Review. Retrieved December 7, 2014.
Sep 22, 2019, 3:30 PM
Citation Linkportal.issn.orgEdward Wong; Christine Haughney (November 17, 2013). "Bloomberg News Suspends Reporter Whose Article on China Was Not Published". The New York Times. ISSN 0362-4331. Retrieved February 16, 2019.
Sep 22, 2019, 3:30 PM
Citation Linkportal.issn.orgEdward Wong (November 8, 2013). "Bloomberg News Is Said to Curb Articles That Might Anger China". The New York Times. ISSN 0362-4331. Retrieved February 16, 2019.
Sep 22, 2019, 3:30 PM