The Christian Science Monitor ( CSM ) is a nonprofit news organization that publishes daily articles in electronic format as well as a weekly print edition. [32] [33] It was founded in 1908 as a daily newspaper by Mary Baker Eddy , the founder of the Church of Christ, Scientist . [34] As of 2011, the print circulation was 75,052.

The Monitor covers international and United States current events. Its staff and reporting have received seven Pulitzer Prizes over the years from 1950 to 2002. The paper includes a daily religious feature on "The Home Forum" page, but states the publication is not a platform for evangelizing. [3]

Reporting

Despite its name, the Monitor does not claim to be a religious-themed paper, and says it does not promote the doctrine of its patron church. However, at its founder Eddy's request, a daily religious article has appeared in every issue of the Monitor .

The paper has been known for avoiding sensationalism , producing a "distinctive brand of nonhysterical journalism". [7] [9] In 1997, the Washington Report on Middle East Affairs , a publication critical of United States policy in the Middle East, praised the Monitor for its objective and informative coverage of Islam and the Middle East. [10]

In 2006, Jill Carroll , a freelance reporter for the Monitor , was kidnapped in Baghdad, and released safely after 82 days. Although Carroll was initially a freelancer, the paper worked tirelessly for her release, even hiring her as a staff writer shortly after her abduction to ensure that she had financial benefits, according to Bergenheim. [19] Beginning in August 2006, the Monitor published an account [20] of Carroll's kidnapping and subsequent release, with first-person reporting from Carroll and others involved.

Circulation

The paper's overall circulation has ranged widely, from a peak of over 223,000 in 1970, to just under 56,000 shortly before the suspension of the daily print edition in 2009. [261] Partially in response to declining circulation and the struggle to earn a profit, the church's directors and the manager of the Christian Science Publishing Society were purportedly forced to plan cutbacks and closures (later denied), which led in 1989 to the mass protest resignations by its chief editor Kay Fanning (an ASNE president and former editor of the Anchorage Daily News ), managing editor David Anable, associate editor David Winder, and several other newsroom staff. These developments also presaged administrative moves to scale back the print newspaper in favor of expansions into radio, a magazine, shortwave broadcasting, and television. Expenses, however, rapidly outpaced revenues, contradicting predictions by church directors. On the brink of bankruptcy, the board was forced to close the broadcast programs in 1992.

History

Founding

The Monitor 's inception was, in part, a response by its founder Mary Baker Eddy to the journalism of her day, which relentlessly covered the sensations and scandals surrounding her new religion with varying degrees of accuracy. In addition, Joseph Pulitzer 's New York World was consistently critical of Eddy, and this, along with a derogatory article in McClure's , furthered Eddy's decision to found her own media outlet. [3] Eddy also required the inclusion of " Christian Science " in the paper's name, over initial opposition by some of her advisors who thought the religious reference might repel a secular audience. [3]

Eddy also saw a vital need to counteract the fear often spread by media reporting:

Looking over the newspapers of the day, one naturally reflects that it is dangerous to live, so loaded with disease seems the very air. These descriptions carry fears to many minds, to be depicted in some future time upon the body. A periodical of our own will counteract to some extent this public nuisance; for through our paper, at the price at which we shall issue it, we shall be able to reach many homes with healing, purifying thought.

Eddy declared that the Monitor 's mission should be "to injure no man, but to bless all mankind". [3]

Radio and television

MonitoRadio was a radio service produced by the Church of Christ, Scientist between 1984 and 1997. It featured several one-hour news broadcasts a day, as well as top of the hour news bulletins. The service was widely heard on public radio stations throughout the United States. The Monitor later launched an international broadcast over shortwave radio, called the World Service of the Christian Science Monitor. Weekdays were news-led, but weekend schedules were exclusively dedicated to religious programming. That service ceased operations on June 28, 1997. [27]

In 1986, the Monitor started producing a current affairs television series, The Christian Science Monitor Reports, which was distributed via syndication to television stations across the United States. In 1988, the Christian Science Monitor Reports won a Peabody Award [28] for a series of reports on Islamic fundamentalism. That same year, the program was canceled and the Monitor created a daily television program, World Monitor , anchored by former NBC correspondent John Hart, which was initially shown on the Discovery Channel. In 1991, World Monitor moved to the Monitor Channel, a 24-hour news and information channel. [27] The channel launched on May 1, 1991 with programming from its Boston TV station. [35] The only religious programming on the channel was a five-minute Christian Science program early each morning. In 1992, after eleven months on the air, the service was shut down amid huge financial losses. [30]

Modernization

The print edition continued to struggle for readership, and, in 2004, faced a renewed mandate from the church to earn a profit. Subsequently, the Monitor began relying more on the Internet as an integral part of its business model. The Monitor was one of the first newspapers to put its text online in 1996, and was also one of the first to launch a PDF edition in 2001. It was also an early pioneer of RSS feeds. [21]

In 2005, Richard Bergenheim , a Christian Science practitioner , was named the new editor. Shortly before his death in 2008, Bergenheim was replaced by a veteran Boston Globe editor and former Monitor reporter John Yemma. [22]

In October 2008, citing net losses of $US18.9 million per year versus $US12.5 million in annual revenue, the Monitor announced that it would cease printing daily and instead print weekly editions starting in April 2009. [36] The last daily print edition was published on March 27, 2009.

The weekly magazine follows on from the Monitor' s London edition, also a weekly, launched in 1960 and the weekly World Edition which replaced the London edition in 1974. [26] Mark Sappenfield became the editor in March 2017. [37]

Awards

Monitor staff have been the recipients of seven Pulitzer Prizes :